BIK

BIK

„Nabucco” – pierwsza opera, która przyniosła Verdiemu prawdziwy sukces i odmieniła życie swego twórcy.

Tytułowa postać to Nabuchodonozor, wielki budowniczy Babilonu, wódz, który uprowadził w niewolę znakomite rody Izraela po zdobyciu Jerozolimy w 586 r. p.n.e. Ten właśnie fakt stał się osnową libretta. Zazdrość, miłość, walka o władzę, pragnienie wolności zilustrowane muzyką Verdiego.

Historia zaczerpnięta z niewoli babilońskiej Hebrajczyków jest pretekstem dla dramatycznego rozwoju akcji i wspaniale zilustrowana muzyką włoskiego mistrza. Jedną z najpiękniejszych partii jest słynne „Va, pensiero…”, które jest chyba najbardziej rozpoznawalnym „chóralnym przebojem operowym”.

kierownictwo muzyczne Maciej Figas
inscenizacja i reżyseria Ryszard Peryt
scenografia Andrzej Sadowski
przygotowanie chóru Henryk Wierzchoń

„Nabucco” – pierwsza opera, która przyniosła Verdiemu prawdziwy sukces i odmieniła życie swego twórcy.

Tytułowa postać to Nabuchodonozor, wielki budowniczy Babilonu, wódz, który uprowadził w niewolę znakomite rody Izraela po zdobyciu Jerozolimy w 586 r. p.n.e. Ten właśnie fakt stał się osnową libretta. Zazdrość, miłość, walka o władzę, pragnienie wolności zilustrowane muzyką Verdiego.

Historia zaczerpnięta z niewoli babilońskiej Hebrajczyków jest pretekstem dla dramatycznego rozwoju akcji i wspaniale zilustrowana muzyką włoskiego mistrza. Jedną z najpiękniejszych partii jest słynne „Va, pensiero…”, które jest chyba najbardziej rozpoznawalnym „chóralnym przebojem operowym”.

kierownictwo muzyczne Maciej Figas
inscenizacja i reżyseria Ryszard Peryt
scenografia Andrzej Sadowski
przygotowanie chóru Henryk Wierzchoń

Kierownictwo muzyczne Maciej Figas
Reżyseria Maciej Korwin
Scenografia Jerzy Rudzki
Kostiumy Barbara Ptak

W Międzynarodowym Dniu Muzyki jubileusz 35. lecia pracy scenicznej obchodzi Ryszard Smęda (bas).

W swojej karierze śpiewaczej pracował w Operze Krakowskiej, Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Od 1980 r. jest solistą bydgoskiej Opery. Za swe kreacje artystyczne na tej scenie trzykrotnie zdobył „Złotą maskę”, nagrodę przyznawaną przez czytelników „Dziennika wieczornego”. W repertuarze ma ponad 60 partii operowych, operetkowych i musicalowych. Dał się poznać bydgoskiej Publiczności jako Falstaff w „Wesołych kumoszkach z Windsoru” Nicolaia, Leporello w „Don Giovannim” Mozarta, Bartolo w „Cyruliku sewilskim” Rossiniego, Baron Zeta w „Wesołej wdówce” Lehara, Tewje w „Skrzypku na dachu” Bocka, Frosz w „Zemście nietoperza” Straussa, Alfred Doolittle w musicalu „My Fair Lady” (dwie realizacje tego tytułu: w 1993 i 2008 roku, Czekko w „Hrabinie Maricy” i – ostatnio – Żupan w „Baronie cygańskim”(najnowsza realizacja w 2010 r.)

Jego talent komediowy błyszczy także podczas dorocznych koncertów sylwestrowych. Tak będzie podczas jubileuszowego wieczoru, na którym wystąpi w swej popisowej kreacji: Alfreda, londyńskiego śmieciarza-filozofa, ojca Elizy tytułowej bohaterki musicalu „My Fair Lady”.

Festiwal Prapremier, Bydgoszcz 2011

Teatr Powszechny Warszawa - Sieroty - Dennis Kelly

„Thriller Sieroty w warszawskim Powszechnym to jeden z najmocniejszych spektakli sezonu. (…) Maleńkie, a zdumiewające przedstawienie. Chciałoby się od niego uwolnić, ale się nie daje. Wciąż rośnie przed oczami. Rzadko coś podobnego mi się zdarza.”

Thriller w Powszechnym, Jacek Wakar, Twój Styl nr 6, czerwiec 2011

Festiwal Prapremier, Bydgoszcz 2011

Teatr Na Woli Warszawa - Nasza klasa, Historia w XIV lekcjach - Tadeusz Słobodzianek

„Groteska i makabra dozowane są po równi, aktorzy mówią wprost do widzów, grają z wyimaginowanymi rekwizytami, przebudowują szkolną klasę na więzienie, stodołę, las. Są jak jeden organizm, ale każdy prowadzi swego bohatera z pełną odpowiedzialnością za jego wybory, udowadniając, że nie ma czegoś takiego jak bezinteresowne dobro. I nie ma zła działającego na ślepo. Dobro czynimy z miłości, zło z zawiści. Para byle jakich Polaków zostaje przez moment bohaterami, a potem ich życie grzęźnie w beznadziei. Uratowani Żydzi również nie potrafią wykorzystać mądrze daru życia. Nikt nie potrafi. I o tym, a nie o historii XX wieku, polsko-żydowskim suple jest to przedstawienie.”

Przerwana lekcja, Łukasz Drewniak, Przekrój nr 43/26.10, 27.10.2010

Kino Orzeł - logo200p

Jesteś tutaj: Autorzy BIK