
BIK
Wystawa jest prezentacją prac nadwornego malarza królewskiego i grafika Francisco Goi. Cztery wielkie cykle graficzne Goi: „Kaprysy” (1797-1799), „Okropności wojny” (1810-1820), „Tauromachia” (1815-1816) i „Szaleństwa – Przysłowia” (1815-1823), należą do największych osiągnięć w historii grafiki europejskiej, zajmując miejsce równorzędne ze spuścizną graficzną Dürera i Rembrandta. Na wystawie prezentujemy m.in. jeden z najsłynniejszych cykli graficznych „Los Caprichos (Kaprysy)” z kolekcji Biblioteki im. Zielińskich Towarzystwa Naukowego w Płocku. Cykl, obejmujący 80 grafik, powstał po ciężkiej chorobie artysty, która spowodowała depresję, osamotnienie, ale i wyzwoliła nowy potencjał twórczy.
Na kuratorskie oprowadzanie po ekspozycji zaprasza jej kurator Barbara Chojnacka. W ramach oprowadzania zapraszamy na pokaz graficzny „Techniki metalowe w warsztacie Francisco Goi na przykładzie matryc, narzędzi i odbitek graficznych”, który poprowadzi Kajetan Giziński. Pokaz będzie obejmował prezentację matryc do technik metalowych artystów tworzących w XX wieku (Józef Pieniążek, Michał Wójcik) oraz narzędzi Stanisława Brzęczkowskiego (ze zbiorów Działu Grafiki MOB). Pokaz uatrakcyjni także zestaw matryc i próbnych odbitek, opracowany specjalnie dla muzeum przez bydgoskiego artystę Jarosława Nowaka.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej:
Mykola Diadiura – dyrygent
Adam Kutny – baryton
W programie: Gabriel Fauré – Suita Pelléas et Mélisande / Maurice Ravel – Don Kichot na baryton i orkiestrę / Hector Berlioz – Symfonia fantastyczna
Melomani usłyszą kolejne hity sal koncertowych świata. Całość poprowadzi gościnnie maestro Mykola Diadiura, który „jest jednym z najznamienitszych przedstawicieli nowego pokolenia dyrygentów na Ukrainie” – jak scharakteryzował artystę jego wybitny nauczyciel, maestro Roman Kofman. Od 1988 r. jest dyrygentem Narodowej Opery Ukrainy, od 1996 przewodzi także Symfonicznej Orkiestrze Narodowej Filharmonii Ukrainy, będąc jej głównym dyrygentem.
KONCERT Z NIANIĄ
Na czas trwania koncertu będzie można zostawić dzieci (od 3. do 7. roku życia) pod opieką wykwalifikowanych animatorów z UKW.
Prosimy o zgłoszenia najpóźniej jeden dzień przed koncertem. Bilety dla dzieci w cenie 10 zł będą do odbioru w kasie biletowej FP.
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis:
Kai Bumann – dyrygent
Katarzyna Jaracz – sopran
W programie: W.A. Mozart - Kasacja G-dur KV 63 / Aria koncertowa Nehmt meinen Dank KV 383 / Aria koncertowa Voi avete un cor fedele KV 217 / Aria koncertowa Bella mia fiamma KV 528 / 40. Symfonia g-moll KV 550
Arie usłyszymy w interpretacji sopranistki Katarzyny Jaracz – dyplomantki Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie śpiewu solowego Małgorzaty Greli. Prowadzi ona ożywioną działalność koncertową na terenie Polski. W 2012 r. zadebiutowała na deskach Opery Nova partią Elisetty w Potajemnym małżeństwie Cimarosy. Regularnie współpracuje z zespołem muzyki dawnej Illo Tempore.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej:
Jakub Chrenowicz – dyrygent
Aleksander Kistowski – fortepian: W.A. Mozart – Koncert fortepianowy d-moll KV 466
Karolina Makuła – mezzosopran: Gaetano Donizetti – Fia dunque vero… O mio Fernando… recytatyw i aria Leonory z III aktu opery „La Favorita”
Xu Zi – fortepian: Siergiej Rachmaninow – III Koncert fortepianowy d-moll op. 30
Filharmonia tym razem gościć będzie wyróżnionych absolwentów Akademii Muzycznej. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna FP pod batutą 31-letniego Jakuba Chrenowicza, coraz bardziej cenionego w Polsce, dobrze już znanego naszym melomanom dyrygenta młodszego pokolenia.
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis:
Daniel Stabrawa – dyrygent, skrzypce
Ignacy Miecznikowski – altówka
W programie: Franz Schubert – Rondo A-dur na skrzypce i smyczki / W.A. Mozart – Symfonia koncertująca Es-dur KV 364
Symfonia koncertująca Es dur KV 364 jest szczytowym osiągnięciem Mozarta w dziedzinie koncertu skrzypcowego. Oryginalna partytura symfonii zaginęła (zachowały się jedynie kadencje). Ten 3-częściowy koncert ukazuje skrzypce i altówkę w pełnym blasku – partie solowe efektowne, samodzielne, a jednocześnie spójne i bardzo harmonijne, gdy grają w duecie, uzupełniają się idealnie.
Nieco zapomniane Rondo A-dur to jeden z kilku utworów skrzypcowych Schuberta. Napisał je jako zaledwie 19-letni niezależny artysta, który, zbuntowany wobec ojcowskiego zakazu komponowania, opuścił rodzinny dom. Rondo ma wiele cech mozartowskich, ale u Schuberta „barwa orkiestry smyczkowej jest ciemniejsza, mocniej zaakcentowane zostały pomruki wiolonczel i kontrabasów”.