Miłość po japońsku
Joanna Shigenobu, a może właściwie: Shigenobu Joanna, a najwłaściwiej może obie te postaci: pisarka polska (nawet można napisać „bydgoska”, jeżeli ktoś by chciał) i japońska, polsko-japońska i japońsko-polska. Nie tylko dlatego, że część tej książki jest napisana po polsku, a część – po japońsku (do której to części żadnego dostępu nie mam, oczywiście, poza estetyczną przyjemnością, jaką daje oglądanie japońskich znaków: tyle tego dostępu, ile przyjemności). Jest ryzykowne to przemieszanie kultur, ich języków, literackich tradycji, poetyk, obrazowania, metafor – te dwa odmienne systemy znaków trudno dają się zgodzić. Gdy mamy do czynienia z przekładem, nakładamy na to filtr, a w tym przypadku czytamy Joannę Shigenobu bez wsparcia Shigenobu Joanny. Ryzykowne, ale ciekawe doświadczenie.
Michał Tabaczyński
Kazimierz Drejas nagrodzony
Na V Międzynarodowym Biennale Obrazu „Quadro-Art” Łódź malarz Kazimierz Drejas zdobył II nagrodę za obraz pt. Naprzeciw siebie IX (olej, płótno, 100×100 cm, 2014-2015). Organizatorem biennale jest Oddział Łódzki Związku Polskich Artystów Plastyków przy współpracy Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, gdzie od 15 grudnia br. do 5 lutego 2017 eksponowane będą konkursowe prace. Do konkursu zgłoszono 73 prace, wykonane w różnych technikach. Drejas przedstawił tu swoje obrazy po raz trzeci. W czasie krótkiej rozmowy wspomniał, że biennale zwróciło jego uwagę także poprzez oryginalny wymóg, jaki organizatorzy postawili uczestnikom: praca o ściśle określonych wymiarach 100×100 cm. „A ja zawsze lubiłem malować w kwadracie” – dodał artysta.
Hanna Strychalska