Komponujemy tegoroczny program ze spektakli, które w różnych formach i gatunkach próbują dokonać reprezentacji kryzysu, poddać go diagnozie i analizie, wywołać i zbadać jego zmysłowy charakter, zastanawiając się nad kondycją kryzysową i doświadczeniem kryzysu, jego materialnymi przejawami, jego estetyką, jak też jego dokumentacją.
Większość spektakli w programie tegorocznego FPP jest świadoma politycznie i w jawny sposób do polityczności się przyznaje. Nie jest to jednak polityczność „miękka”, związana wyłącznie z dekonstrukcją ideologii i perspektywą krytyczną. Spektakle prezentowane podczas festiwalu wpisują się w dostrzegalny w ostatnim czasie zwrot wielu europejskich twórców sztuk performatywnych w stronę „estetyki oporu”, która może mieć konsekwencje w „realnej” polityce. Mimo że twórcy ci są świadomi uwarunkowań ideologicznych własnej pozycji, nie paraliżuje ich to przed formułowaniem pozytywnych komunikatów politycznych, działaniem w polu politycznym i estetycznym zarazem. Twórcy europejskiego teatru zrozumieli, że wobec dzisiejszej sytuacji, chcąc realnie działać w polu politycznym, muszą zmienić swój sposób działania.
Grecja. W stronę alternatywnych projektów
Ta nowa sytuacja polityczna sprawia, że w 500. rocznicę wydania „Utopii” Thomasa More’a coraz bardziej konieczne staje się formułowanie, testowanie i wyobrażanie sobie alternatywnych projektów politycznych, nowych rozwiązań w sferze politycznej, ekonomicznej, ekologicznej, społecznej i kulturowej, tworzenie nowych, własnych utopii. W przeciwnym razie grozi nam – powtarzając za wybitnym powieściopisarzem Benjaminem Kunkelem, który zatytułował swoje eseje polityczne „Utopia or Bust” – „utopia albo rozpad”. Wiele wskazuje na to, że przed taką właśnie alternatywą stoimy: albo wymyślimy inną przyszłość, odzyskamy ją, mówiąc „nie” postpolitycznej blokadzie wyobraźni, sprawiając, że Europa będzie naprawdę demokratyczna, równa i wolna, albo jej nie będzie wcale, a na jej miejscu powstanie mroczna kraina złożona z feudalnych struktur i nacjonalistycznych dyktatur. Wydają się to rozumieć twórcy zaproszeni na tegoroczny FPP. Performatywna kartografia kryzysu często służy im do otwarcia pola możliwości dla nowych wyobrażeń, relacji, rozwiązań czy instytucji. Wsłuchanie się w kryzys, jego szmery i pomruki, zbadanie jego architektury, doprowadzenie go do skrajności i ostatecznego rozpadu, służy pobudzeniu wyobraźni, by na ruinach starego świata, na ruinach starej Europy, na ruinach kapitalizmu, rozpocząć budowę nowego porządku opartego na równości, sprawiedliwości społecznej, empatii, mądrej koegzystencji z naturą, innym, ludzkim porządku ekonomicznym. To naszym zadaniem, również zadaniem teatru i sztuki, jest praca na rzecz zmiany w Europie, wbrew inercji jej biurokratycznej machiny, wbrew nacjonalizmom, faszyzmowi, postpolitycznej bezalternatywności, antydemokratycznym tendencjom i interesom sektora finansowego.
W takim kryzysowym krajobrazie, przenikniętym rodzącą się tęsknotą za utopią, kontynuując zainicjowaną w zeszłym roku ideę „teatru spraw zagranicznych”, tegoroczną edycję FPP w istotnej części postanowiliśmy poświęcić Grecji – jako miejscu szczególnemu, w którym przecinają się różne rodzaje kryzysów – jak i greckim twórcom, którzy do tych kryzysów odnoszą się w swoich spektaklach, problematyzując je zarazem jako warunki własnej pracy i aktywności, jak też zjawiska kluczowe dla zrozumienia dzisiejszej międzynarodowej sytuacji politycznej. Ich spektakle opowiadają o kryzysie w formie indywidualnych i zbiorowych historii, na granicy dokumentu i fikcji, wykorzystując dokumenty, świadectwa czy obrazy związane z „realnymi” wydarzeniami, ale też nie bojąc się konkretnych metafor, nieoczywistych symboli czy fikcyjnych narracji.
Festiwal Prapremier to jednak nie tylko spektakle
Zaplanowaliśmy także siedem koncertów, debatę, której uczestniczkami będą Ulrike Guérot – światowej sławy myślicielka polityczna, antropolożka kultury, i Kinga Stańczuk – polityk, pełnomocniczka partii Razem ds. międzynarodowych, oraz wykład z cyklu „Obrazy uchodźcze: Świat jako obóz” Pawła Mościckiego.
W tym roku zainaugurowany zostanie również niezwykły muzyczny projekt „Radio Domówka”, który odwołuje się do poszukiwań nowych praktyk słuchania.
Szczegóły dotyczące festiwalu dostępne są na stronie internetowej www.festiwalprapremier.pl, na Facebooku oraz w aplikacji mobilnej.
PROGRAM:
24.09 sobota | dzień 1.
- Otwarcie Festiwalu Prapremier | 18.00 TPB klubokawiarnia
- Wszystko o mojej matce | reżyseria Michał Borczuch | Teatr Łaźnia Nowa POLSKA | 19.00 TPB duża scena
- Radio Domówka | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe
25.09 niedziela | dzień 2.
- Obrazy uchodźcze: Świat jako obóz | wykład | Paweł Mościcki | 15.00 TPB górne foyer
- Tu Wersalu nie będzie! | reżyseria Rabih Mroué | Teatr Polski Bydgoszcz POLSKA/LIBAN | 18.00 TPB mała scena
- Naše nasilje i vaše nasilje | reżyseria Oliver Frljić | Wyprodukowany, i na zamówienie, w HAU Hebbel am Ufer w Berlinie | Koprodukcja Wiener Festwochen, Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljana, Kunstfest Weimar, Zürcher Theaterspektakel i Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka CHORWACJA/NIEMCY/SŁOWENIA/AUSTRIA | 20.00 TPB duża scena
- We Call It a Sound | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe
26.09 poniedziałek | dzień 3.
- Tu Wersalu nie będzie! | reżyseria Rabih Mroué | Teatr Polski Bydgoszcz POLSKA/LIBAN | 18.00 TPB mała scena
- Pornografia późnej polskości | reżyseria Weronika Szczawińska | Galeria Labirynt POLSKA | 20.00 Opera Nova Bydgoszcz
- Wicked Giant | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe
27.09 wtorek | dzień 4.
- Late Night | Blitz theatre group GRECJA | 18.00 TPB duża scena
- Europeana | reżyseria Jan Mikulášek | Divadlo Na zábradlí CZECHY | 20.00 TPB mała scena
- Syny | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe
28.09 środa | dzień 5.
- Balet koparyczny | koncept/choreografia/wykonanie: Iza Szostak | Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka POLSKA | 18.00 Bydgoskie Centrum Targowo-Wystawiennicze
- Empire | reżyseria Milo Rau | International Institute of Political Murder SZWAJCARIA/NIEMCY | 20.00 Miejskie Centrum Kultury
- Dead Snow Monster | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe
29.09 czwartek | dzień 6.
- Empire | reżyseria Milo Rau | International Institute of Political Murder SZWAJCARIA/NIEMCY | 18.00 Miejskie Centrum Kultury
- Bloods | reżyseria Argyro Chioti | Vasistas theatre group GRECJA | 20.00 TPB mała scena
- Selvy | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe
30.09 piątek | dzień 7.
- Granice | reżyseria Bartek Frąckowiak | Teatr Polski Bydgoszcz POLSKA | 18.00 TPB mała scena
- Case Farmakonisi or The right of water | reżyseria Anestis Azas | National Theatre of Greece GRECJA | 20.00 Opera Nova Bydgoszcz
- Burn Reynolds | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe
1.10 sobota | dzień 8.
- Między antropologią kryzysu a fantazją utopii | debata | 17.00 TPB górne foyer
- Holzwege | reżyseria Katarzyna Kalwat | TR Warszawa POLSKA | 20.00 TPB duża scena
- Michał Margański | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe