Festiwal Prapremier 2016 / Festival of New Dramaturgies

Dwanaście spektakli, w tym sześć zagranicznych, znalazło się w programie tegorocznej edycji Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy. Każdego dnia odbędą się również koncerty w klubie festiwalowym. Zaplanowano też debatę i ciekawy projekt muzyczny, do którego można dołączyć z własnym… mieszkaniem. Festiwal potrwa od 24 września do 1 października.

Od kryzysu do utopii
Europa. Dramaturgie kryzysu

Tegoroczna edycja Festiwalu Prapremier poświęcona jest Europie i teatralnym próbom przedstawienia zarówno trawiących ją kryzysów, jak też alternatywnych dróg jej rozwoju, propozycjom innych od aktualnych projektów politycznych, ekonomicznych, społecznych, ekologicznych, kulturowych czy egzystencjalnych. Kilka ostatnich lat to okres niezwykłej ekspansji różnych rodzajów kryzysów, których symptomy obserwować mogliśmy wcześniej: kryzysu finansowego, kryzysu zadłużenia, kryzysu klimatycznego, kryzysu uchodźczego, a także – ostatecznie – kryzysu demokracji i kryzysu politycznego. Wszystkie te rodzaje kryzysów splecione są ze sobą siecią wzajemnych, złożonych związków przyczynowo-skutkowych, zostały wywołane przez rozmaite decyzje polityczne i gospodarcze, które zapadały w różnych okresach XX i początku XXI wieku. Żaden z nich nie pojawił się w sposób nagły, choć dla wielu mógł okazać się niespodziewany.

 

Komponujemy tegoroczny program ze spektakli, które w różnych formach i gatunkach próbują dokonać reprezentacji kryzysu, poddać go diagnozie i analizie, wywołać i zbadać jego zmysłowy charakter, zastanawiając się nad kondycją kryzysową i doświadczeniem kryzysu, jego materialnymi przejawami, jego estetyką, jak też jego dokumentacją.

Większość spektakli w programie tegorocznego FPP jest świadoma politycznie i w jawny sposób do polityczności się przyznaje. Nie jest to jednak polityczność „miękka”, związana wyłącznie z dekonstrukcją ideologii i perspektywą krytyczną. Spektakle prezentowane podczas festiwalu wpisują się w dostrzegalny w ostatnim czasie zwrot wielu europejskich twórców sztuk performatywnych w stronę „estetyki oporu”, która może mieć konsekwencje w „realnej” polityce. Mimo że twórcy ci są świadomi uwarunkowań ideologicznych własnej pozycji, nie paraliżuje ich to przed formułowaniem pozytywnych komunikatów politycznych, działaniem w polu politycznym i estetycznym zarazem. Twórcy europejskiego teatru zrozumieli, że wobec dzisiejszej sytuacji, chcąc realnie działać w polu politycznym, muszą zmienić swój sposób działania.

Grecja. W stronę alternatywnych projektów

Ta nowa sytuacja polityczna sprawia, że w 500. rocznicę wydania „Utopii” Thomasa More’a coraz bardziej konieczne staje się formułowanie, testowanie i wyobrażanie sobie alternatywnych projektów politycznych, nowych rozwiązań w sferze politycznej, ekonomicznej, ekologicznej, społecznej i kulturowej, tworzenie nowych, własnych utopii. W przeciwnym razie grozi nam – powtarzając za wybitnym powieściopisarzem Benjaminem Kunkelem, który zatytułował swoje eseje polityczne „Utopia or Bust” – „utopia albo rozpad”. Wiele wskazuje na to, że przed taką właśnie alternatywą stoimy: albo wymyślimy inną przyszłość, odzyskamy ją, mówiąc „nie” postpolitycznej blokadzie wyobraźni, sprawiając, że Europa będzie naprawdę demokratyczna, równa i wolna, albo jej nie będzie wcale, a na jej miejscu powstanie mroczna kraina złożona z feudalnych struktur i nacjonalistycznych dyktatur. Wydają się to rozumieć twórcy zaproszeni na tegoroczny FPP. Performatywna kartografia kryzysu często służy im do otwarcia pola możliwości dla nowych wyobrażeń, relacji, rozwiązań czy instytucji. Wsłuchanie się w kryzys, jego szmery i pomruki, zbadanie jego architektury, doprowadzenie go do skrajności i ostatecznego rozpadu, służy pobudzeniu wyobraźni, by na ruinach starego świata, na ruinach starej Europy, na ruinach kapitalizmu, rozpocząć budowę nowego porządku opartego na równości, sprawiedliwości społecznej, empatii, mądrej koegzystencji z naturą, innym, ludzkim porządku ekonomicznym. To naszym zadaniem, również zadaniem teatru i sztuki, jest praca na rzecz zmiany w Europie, wbrew inercji jej biurokratycznej machiny, wbrew nacjonalizmom, faszyzmowi, postpolitycznej bezalternatywności, antydemokratycznym tendencjom i interesom sektora finansowego.

W takim kryzysowym krajobrazie, przenikniętym rodzącą się tęsknotą za utopią, kontynuując zainicjowaną w zeszłym roku ideę „teatru spraw zagranicznych”, tegoroczną edycję FPP w istotnej części postanowiliśmy poświęcić Grecji – jako miejscu szczególnemu, w którym przecinają się różne rodzaje kryzysów – jak i greckim twórcom, którzy do tych kryzysów odnoszą się w swoich spektaklach, problematyzując je zarazem jako warunki własnej pracy i aktywności, jak też zjawiska kluczowe dla zrozumienia dzisiejszej międzynarodowej sytuacji politycznej. Ich spektakle opowiadają o kryzysie w formie indywidualnych i zbiorowych historii, na granicy dokumentu i fikcji, wykorzystując dokumenty, świadectwa czy obrazy związane z „realnymi” wydarzeniami, ale też nie bojąc się konkretnych metafor, nieoczywistych symboli czy fikcyjnych narracji.

Festiwal Prapremier to jednak nie tylko spektakle

Zaplanowaliśmy także siedem koncertów, debatę, której uczestniczkami będą Ulrike Guérot – światowej sławy myślicielka polityczna, antropolożka kultury, i Kinga Stańczuk – polityk, pełnomocniczka partii Razem ds. międzynarodowych, oraz wykład z cyklu „Obrazy uchodźcze: Świat jako obóz” Pawła Mościckiego.

W tym roku zainaugurowany zostanie również niezwykły muzyczny projekt „Radio Domówka”, który odwołuje się do poszukiwań nowych praktyk słuchania.

Szczegóły dotyczące festiwalu dostępne są na stronie internetowej www.festiwalprapremier.pl, na Facebooku oraz w aplikacji mobilnej.


PROGRAM:

24.09 sobota | dzień 1.

  • Otwarcie Festiwalu Prapremier | 18.00 TPB klubokawiarnia
  • Wszystko o mojej matce | reżyseria Michał Borczuch | Teatr Łaźnia Nowa POLSKA | 19.00 TPB duża scena
  • Radio Domówka | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe

 

25.09 niedziela | dzień 2.

  • Obrazy uchodźcze: Świat jako obóz | wykład | Paweł Mościcki | 15.00 TPB górne foyer
  • Tu Wersalu nie będzie! | reżyseria Rabih Mroué | Teatr Polski Bydgoszcz POLSKA/LIBAN | 18.00 TPB mała scena
  • Naše nasilje i vaše nasilje | reżyseria Oliver Frljić | Wyprodukowany, i na zamówienie, w HAU Hebbel am Ufer w Berlinie | Koprodukcja Wiener Festwochen, Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljana, Kunstfest Weimar, Zürcher Theaterspektakel i Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka CHORWACJA/NIEMCY/SŁOWENIA/AUSTRIA | 20.00 TPB duża scena
  • We Call It a Sound | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe

 

26.09 poniedziałek | dzień 3.

  • Tu Wersalu nie będzie! | reżyseria Rabih Mroué | Teatr Polski Bydgoszcz POLSKA/LIBAN | 18.00 TPB mała scena
  • Pornografia późnej polskości | reżyseria Weronika Szczawińska | Galeria Labirynt POLSKA | 20.00 Opera Nova Bydgoszcz
  • Wicked Giant | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe

 

27.09 wtorek | dzień 4.

  • Late Night | Blitz theatre group GRECJA | 18.00 TPB duża scena
  • Europeana | reżyseria Jan Mikulášek | Divadlo Na zábradlí CZECHY | 20.00 TPB mała scena
  • Syny | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe

 

28.09 środa | dzień 5.

  • Balet koparyczny | koncept/choreografia/wykonanie: Iza Szostak | Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka POLSKA | 18.00 Bydgoskie Centrum Targowo-Wystawiennicze
  • Empire | reżyseria Milo Rau | International Institute of Political Murder SZWAJCARIA/NIEMCY | 20.00 Miejskie Centrum Kultury
  • Dead Snow Monster | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe

 

29.09 czwartek | dzień 6.

  • Empire | reżyseria Milo Rau | International Institute of Political Murder SZWAJCARIA/NIEMCY | 18.00 Miejskie Centrum Kultury
  • Bloods | reżyseria Argyro Chioti | Vasistas theatre group GRECJA | 20.00 TPB mała scena
  • Selvy | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe

 

30.09 piątek | dzień 7.

  • Granice | reżyseria Bartek Frąckowiak | Teatr Polski Bydgoszcz POLSKA | 18.00 TPB mała scena
  • Case Farmakonisi or The right of water | reżyseria Anestis Azas | National Theatre of Greece GRECJA | 20.00 Opera Nova Bydgoszcz
  • Burn Reynolds | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe

 

1.10 sobota | dzień 8.

  • Między antropologią kryzysu a fantazją utopii | debata | 17.00 TPB górne foyer
  • Holzwege | reżyseria Katarzyna Kalwat | TR Warszawa POLSKA | 20.00 TPB duża scena
  • Michał Margański | koncert | 22.00 Towarzyska Kafe
Działy:
BIK

BIK

Kino Orzeł - logo200p

Jesteś tutaj: Wydania Wrzesień 2016 Festiwal Prapremier 2016 / Festival of New Dramaturgies