Obiekt organiczny

Ryszard Wietecki, "Obraz 15/66", 1966, olej, płótno, 100×69,5 cm Ryszard Wietecki, "Obraz 15/66", 1966, olej, płótno, 100×69,5 cm Fot. Wojciech Woźniak. Własność Muzeum Okręgowego im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy

W dniach od 7 maja do 3 czerwca 2015 r. w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy prezentowano wystawę malarstwa Ryszarda Wieteckiego. Okazją był jubileusz 50-lecia pracy twórczej artysty – malarza i rysownika, zajmującego się także grafiką użytkową. Ekspozycja miała charakter monograficzny. Przypomniano więc najpierw o grupie przyjaciół, wywodzącej się z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, z malarskiej pracowni profesora Stanisława Borysowskiego, która postanowiła od czasu do czasu wspólnie prezentować swoje obrazy. Tę nieformalną grupę artystyczną, działającą w latach 1966–1976, współtworzył Ryszard Wietecki wraz z nieżyjącymi już – Jerzym Gurdą i Leonem Romanowem. Wyeksponowano po jednym obrazie każdego z malarzy, odnosząc się do ich wystaw indywidualnych, które łącznie stworzyły dużą i oryginalną ekspozycję malarstwa abstrakcyjnego, pokazaną w 1967 r. w bydgoskim BWA. Nie mogło też zabraknąć konceptualnych obiektów oraz druków o charakterze prowokacyjnych manifestów, kolportowanych w całym kraju, z okresu działalności „Niezależnej Galerii Nieistniejącej NIE” oraz jej kolejnych odsłon – Galerii „NIECH” i „Półoficjalnej Witryny Niezależnych”, co sygnowali Ryszard Wietecki i Leon Romanow, w latach 1970–1972. Od lat 90. po chwilę obecną malarz realizuje cykl prac pod wspólnym tytułem Znaleziska z przeszłości. Są to obrazy na płótnie, w technice akrylu, rysunki na papierze, przypominające miniaturę wykonaną ołówkiem, a także duże printy, w których wykorzystana jest fotografia i technika druku cyfrowego.

Aranżacja wystawy, czytelna i chronologiczna, zwracała uwagę swoją przestrzennością i znaczeniem bieli, które są ważnymi elementami kompozycji plastycznych Ryszarda Wieteckiego. Ekspozycja zwierała w sobie naturalnie wydzielone sekwencje, wynikające z formalnego i technicznego zróżnicowania prac. Ale przyciągał i prowadził widza po wystawie intensywny kolor poszczególnych malarskich form. Kontrastował z czystą bielą tła obrazów, powiększonego jeszcze wizualnie o biel ścian. Powstał ciekawy efekt zawieszenia dużych, barwnych i masywnych brył w nieokreślonej przestrzeni.

Wszystkie przedstawienia, te z lat 60. i 70., wyróżniające się wyrazistą, walorową plamą barwną i płynną, nieco postrzępioną, nadającą jej kształt linią oraz zróżnicowaną fakturą, jak i powstające od lat 90. malarskie i precyzyjne obiekty, wraz z ich wariantami w innych technikach – wyeksponowane jednocześnie – ujawniają przynależność do szeroko pojętej natury. Delikatne, organiczne, kształtujące się właśnie cząstki przyrody, podobnie jak architektoniczne szczątki bliżej nieznanej cywilizacji, są elementami tej samej rzeczywistości.

Na obrazach Ryszarda Wieteckiego, co jest bardzo charakterystyczne, widzimy jedynie jej fragmenty. Taka właśnie – cząstkowa – jest nasza wiedza o świecie i nas samych. Nie istnieje poznanie pełne i ostateczne, a interpretacja – doskonale obiektywna. Artysta, który analizuje różne aspekty życia, rozwój cywilizacji, techniki, nauki i sztuki, wie o tym. Uznaje własne, ludzkie ograniczenie. I zauważa w tej sytuacji szczególną wartość. Niemożność poznania i zrozumienia, wynikająca głównie z zależności człowieka od czasu, staje się dla malarza inspiracją. Jest godna przedstawienia.

Prace Ryszarda Wieteckiego są wyrazem skondensowanej myśli, zamkniętej w plastycznej syntezie. Stąd ich jasna kompozycja, niewiele elementów, działanie kolorem – bliskość plakatu. Właśnie ta formalna asceza przemawia na rzecz intelektualnego i symbolicznego odczytania obrazu. Myślenie i forma, właściwe dla sztuki konceptualnej, są więc w tej twórczości obecne cały czas.

„Obiekty organiczne” Ryszarda Wieteckiego, poprzez widoczne podobieństwa, rytm i powtarzalność, stają się budulcem szczególnego, bo plastycznego traktatu o istnieniu człowieka, poprzez wytwory jego działania. To zapis tymczasowego trwania w rzeczywistości zmiennej i niespokojnej.

Działy:

Kino Orzeł - logo200p

Jesteś tutaj: Działy BiK w podróży Listopad 2015 Obiekt organiczny