To będzie pięć bardzo mocnych dni

Ze Sławkiem Janickim o 11. edycji Mózg Festival rozmawia Kuba Ignasiak.


11. edycja Mózg Festival to jednocześnie druga edycja dwumiastowa. Już pierwszy rzut oka na program dowodzi, że odsłona warszawska jest dłuższa, a co za tym idzie, bardziej rozbudowana. Z czego wynika ten rozrzut?
Odsłona warszawska jest dłuższa, ale bydgoska jest znacznie mocniejsza. Praca w obu miastach jest bardzo różna. Również nieco inne cele realizujemy. W Warszawie, gdzie dzieje się bardzo dużo, nawet w „naszej” działce, wciąż staramy się ugruntować swoją pozycję. Już w zeszłym roku mieliśmy niezły start z jednodniowym festiwalem, a potem zorganizowaliśmy ponad 200 wydarzeń – od połowy listopada do końca czerwca. Ale żeby stać się miejscem ważnym na warszawskiej scenie muzycznej, potrzeba czasu i wielu znaczących koncertów. Dlatego festiwal postanowiliśmy wydłużyć, aby zrobić jak najwięcej ciekawych wydarzeń, aby zgromadzić jak najwięcej ludzi. Festiwal jest różnorodny, gdyż walczymy też o zróżnicowaną publiczność.
Sytuacja w Bydgoszczy jest inna. Nasza pozycja i pozycja festiwalu jest w miarę ugruntowana, to w końcu 11. edycja. W tym roku udało się nam pozyskać znacznie więcej środków, postawiłem więc na bardzo konkretnych wykonawców, gwiazdy absolutnie światowej sławy. Każdy dzień taką gwiazdę posiada, a niektóre dni złożone są niemalże z samych poważnych postaci. Mam głęboką nadzieję, że spowoduje to wypełnienie sali Teatru Polskiego po brzegi. Spodziewam się również, że ilość publiczności przyjezdnej znacznie się powiększy.

Cieszy również fakt, że w stolicy pojawi się silna reprezentacja Bydgoszczy (Alameda 5, Artur Maćkowiak, Kondensator Przepływu…). Czy to celowy zabieg? Jaki jest jego cel?
Staram się, aby festiwal był wydarzeniem wyjątkowym, a z tego wynika, że w Bydgoszczy nie mogę zapraszać zespołów, które na co dzień w Bydgoszczy grają. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego. Jednakowoż artyści bydgoscy byli obecni na wszystkich poprzednich edycjach festiwalu, ale jeśli było to możliwe, starałem się namawiać, aby pokazywali projekty premierowe. W tym roku mocna ekipa bydgoska jedzie do Warszawy, gdyż reprezentują najwyższy, światowy poziom i mam niebywałą radość uczynić ich częścią tego projektu. Niemniej, mimo że program jest ogłoszony, może dojść jeszcze do pewnych poszerzeń i kto wie, czy jeszcze się jakiś nowy skład bydgoski na Bydgoszcz nie zbierze.
Warszawa jest obecnie bardzo aktywną sceną muzyczną, dlatego m.in. powstała tam filia Mózgu, ale muzycy bydgoscy stanowią też wielką siłę, niestety, bez dostatecznego wsparcia uciekają, zasilając potencjał stolicy. Cierpi na tym Bydgoszczy, muzyka na szczęście nie, dzięki tym ruchom staje się ciekawsza.
Myślę, że można porównać obecne bydgosko-warszawskie kolaboracje muzyczne do działań bydgosko-gdańskich w końcówce lat 90. Z takich wymian zawsze powstają sprawy godne uwagi. Cieszę się, że jesteśmy, jako klub, tego procesu częścią.

Wróćmy do Bydgoszczy. W tym roku Mózg Festival ponownie odbywać się będzie w Mózgu i TPB. Odnoszę wrażenie, że w Teatrze dominować będą wydarzenia z pogranicza muzyki i performance’u, w Mózgu zaś skupiacie się raczej na muzyce. Czy jest to kwestia otoczenia i pewnego charakteru każdego z tych miejsc, czy jednak przypadek? A może powód jest jeszcze inny?
Lubimy robić festiwal w Teatrze Polskim. Lubimy ten budynek, trochę sypiący się, ale z niezaprzeczalnym charakterem. Oczywiście, robienie w teatrze powiększa możliwości oświetleniowe i techniczne. Poza tym kolejna dyrekcja TPB okazała się otwarta na współpracę z nami. Mózg jest w tym roku oficjalnym klubem festiwalowym Festiwalu Prapremier. Jeśli zaś chodzi o Mózg Festival, to dla nas (organizatorów) prawdopodobnie największym wyzwaniem są prezentacje legendarnej Grupy FLUXUS, i tego nie bylibyśmy w stanie zrobić poza teatrem.

Z tego, co piszesz na festiwalowej stronie, wynika, że czekałeś dwadzieścia lat, żeby zagrać z Roscoe Mitchellem. W tym roku (razem z Mazzollem i Qbą) zagracie dwa koncerty. Trema jest?
Tak, zabiegi podejścia do grania z jednym z saksofonistów Art Ensemble of Chicago trwały sporo czasu. Zaczęło się krótko po tym, jak Miłość zaczęła nagrywać z Lesterem Bowie. Mieliśmy, jako Arhythmic Perfection, silne poczucie, że to nam znacznie bliżej do muzyki, jaką robili goście z Art Ensemble of Chicago, niż Tymańskiemu ze stricte jazzową w końcu Miłością. Wysłaliśmy do nich wszystkich naszą płytę out, out to lunch i wszyscy odpisali, że chcieliby z nami grać. Musiało jednak minąć piętnaście lat, aby słowa zamienić w czyn. Poza wszystkim – to się jeszcze nie odbyło, jeszcze wiele może się zdarzyć (uśmiech).
Trema? Raczej praca nad formą fizyczną i umysłową. Najważniejsze jest skupienie. Tylko poprzez skupienie w muzyce intuicyjnej można zagłębić się w poważne rejony i wciągnąć w nie publiczność.

Czego powinniśmy spodziewać się po tych występach?
Tego nie wiem, i to jest właśnie najpiękniejsze.

Czy zobaczymy w Bydgoszczy słynny (czy raczej słynną) Percussion Cage?
Ciekawa sugestia…

Ja wiem, że organizatorom nie jest wygodnie odpowiadać na tego typu pytania, ale zadam je i tak. Z obecności którego artysty (zespołu, składu, projektu) podczas tegorocznej edycji Mózg Festival cieszysz się najbardziej? Jeśli odpowiesz – z czego ta radość wynika?
Roscoe Mitchell jest bez wątpienia największą postacią tego festiwalu, a fakt, że wystąpimy z nim, dodaje temu koncertowi wyjątkowości. Niemniej, jak rzekłem wcześniej, cały festiwal naszpikowany jest postaciami wyjątkowymi. To będzie pięć bardzo mocnych dni października i listopada.

Na koniec kwestia terminu. W tym roku po raz pierwszy (jeśli dobrze pamiętam) wydarzenia festiwalowe są nieco rozrzucone w czasie. Nie odbywają się dzień po dniu, a raczej weekend po weekendzie. Skąd ta zmiana?
Sprawę Warszawy już wyjaśniłem wcześniej. Jeśli natomiast chodzi o Bydgoszcz, to jedynym powodem rozbicia festiwalu jest dostępność artystów. Nie ma w tym żadnego ukrytego planu.

Dziękuję za rozmowę.


PROGRAM:

23.10.2015 (Warszawa)

  • Godz. 18.00 (Teatr Powszechny) Grupa Fluxus – seria pokazów performance + instalacja (Ann Noel, Ben Patterson, Eric Andersen)
  • Godz. 21.00 (Teatr Powszechny) The Love & Beauty Seakers
  • Godz. 22.00 (Teatr Powszechny) Roscoe Mitchel / Jerzy Mazzoll / Sławek Janicki / Qba Janicki

24.10.2015 (Bydgoszcz)

  • Godz. 18.00 (Teatr Polski) Grupa Fluxus – seria pokazów performance + instalacja (Ann Noel, Ben Patterson, Eric Andersen)
  • Godz. 21.00 (Teatr Polski) The Love & Beauty Seakers
  • Godz. 22.00 (Teatr Polski) Roscoe Mitchel / Jerzy Mazzoll / Sławek Janicki / Qba Janicki

29.10.2015 (Warszawa)

  • Godz. 20.00 (Mózg Powszechny) Artur Maćkowiak
  • Godz. 21.00 (Mózg Powszechny) Hania Piosik

30.10.2015 (Warszawa)

  • Godz. 21.00 (Mózg Powszechny) Arnaud Riviere
  • Godz. 22.00 (Mózg Powszechny) Jacek Sienkiewicz

31.10.2015 (Warszawa)

  • Godz. 21.00 (Mózg Powszechny) Morihide Sawada
  • Godz. 22.00 (Mózg Powszechny) William Parker

5.11.2015 (Bydgoszcz)

  • Godz. 20.00 (Teatr Polski) Dark Horse
  • Godz. 21.00 (Teatr Polski) Bydgoska Orkiestra Muzyki Współczesnej
  • Godz. 22.00 (Teatr Polski) The Necks (Chris Abrahams, Lloyd Swanton, Tony Buck)
  • Godz. 00.00 (Mózg) NOISEZONE (Sebastian Smolyn, Artur Smolyn, Daniel Buess)

6.11.2015 (Bydgoszcz)

  • Godz. 20.00 (Teatr Polski) Franziska Baumann/Claudia Brieske/Christoph Baumann
  • Godz. 21.00 (Teatr Polski) David Moss – solo concert
  • Godz. 22.00 (Teatr Polski) Jan Jelinek & Masayoshi Fujita
  • Godz. 00.00 (Mózg) Alameda 5 (Kuba Ziołek, Jacek Buhl, Rafał Iwański, Łukasz Jędrzejczak, Mikołaj Zieliński)

7.11.2015 (Bydgoszcz)

  • Godz. 20.00 (Teatr Polski) LUO CHAO-YUN
  • Godz. 21.00 (Teatr Polski) Trilok Gurtu – solo concert
  • Godz. 22.00 (Teatr Polski) Stian Westehus
  • Godz. 00.00 (Mózg) 67.5 Minuty Project

12.11.2015 (Warszawa)

  • Godz. 20.00 (Teatr Powszechny) BREWED JUNK (Steven DeBruyn, Jasper Hautekiet, Sean Noonan)
  • Godz. 21.00 (Teatr Powszechny) HARDON (Marino Pliakas & Michael Wertmueller)
  • Godz. 22.00 (Teatr Powszechny) Alameda 5 (Kuba Ziołek, Jacek Buhl, Rafał Iwański, Łukasz Jędrzejczak, Mikołaj Zieliński)

13.11.2015 (Warszawa)

  • Godz. 20.00 (Teatr Powszechny) Szabolcs Esztenyi
  • Godz. 21.00 (Teatr Powszechny) NIMAD – X (Franziska Baumann/Claudia Brieske/Christoph Baumann)
  • Godz. 22.00 (Teatr Powszechny) Stian Westerhus
  • Godz. 00.00 (Mózg Powszechny) NOISEZONE (Sebastian SmolyN, Artur Smolyn, Daniel Buess)

14.11.2015 (Warszawa)

  • Godz. 20.00 (Teatr Powszechny) TO-EN
  • Godz. 21.00 (Teatr Powszechny) LUO CHAO-YUN
  • Godz. 22.00 (Teatr Powszechny) Jan Jelinek & Masayoshi Fujita
  • Godz. 23.00 (Teatr Powszechny) ZION TRAIN SOUND SYSTEM (Nei Perch & Fitta Warry)
Działy:

Kino Orzeł - logo200p

Jesteś tutaj: Start