Prus w Bydgoszczy
5 września odbyła się czwarta edycja ogólnopolskiego Narodowego Czytania zainicjowanego przez prezydenta Bronisława Komorowskiego. Byli już Mickiewicz, Fredro i Sienkiewicz. W tym roku przyszedł czas na Aleksandra Głowackiego, to jest – Bolesława Prusa. Cała Polska czytała jego Lalkę, której, mimo że jest szkolną lekturą obowiązkową, nie da się znienawidzić. W grodzie nad Brdą, na pokładzie barki „Lemara”, w samo południe powieść czytali bydgoscy urzędnicy, dziennikarze oraz przedstawiciele instytucji kultury, a cztery godziny później, o 16, w emcekowym kinie Orzeł obejrzeć można było doskonałą filmową twórczą adaptację Lalki w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa z 1968 roku. Na koniec, o 19.30, wystąpił teatr improwizowany wymyWammy wraz z gościem specjalnym – grupą Kaloryfer impro. Było bardzo pozytywnie, czy też raczej – pozytywistycznie.
Pisarz na salonach
8 września Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kutnie ogłosiła wyniki XII Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego im. Szaloma Asza na opowiadanie o tematyce dowolnej. Jury w składzie: Anna Janko, Tomasz Jastrun i Anna Bolecka, po zapoznaniu się z pracami konkursowymi w liczbie 131 opowiadań, III nagrodę – w wysokości 2000 złotych – przyznała pochodzącemu z Bydgoszczy Tomaszowi Krasińskiemu. Wcześniej, w lipcu tego roku, młody autor zgarnął też III nagrodę w łódzkim XIII Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim im. Zbigniewa Dominiaka „Moje Świata Widzenie”, a w czerwcu zakwalifikował się do finału VII Międzynarodowego Konkursu Poetyckiego im. Janusza Różewicza w Radomsku, w którego jury zasiadali m.in. poeci Bohdan Zadura i Dorota Koman. Szanowny autorze, jeśli to czytasz – gratulujemy!
Się nam wydaje…
Na początku września ukazała się książka Wiesława Trzeciakowskiego Śpiew odchodzących (czyli o tym, że literatura nie jest z tego świata) – zbiór artykułów i szkiców literackich dotyczących m.in. Zygmunta Krasińskiego, Hermana Hessego, Stefana Żeromskiego, Czesława Miłosza czy Georga Trakla. Jak zapewnia autor we wstępie, teksty te publikowane były w czasopismach i książkach uniwersyteckich – jako pokłosie konferencji naukowych i wykładów, na które życzliwie i przyjaźnie był zapraszany. Tom zawiera też osobiste przemyślenia pisarza „dotyczące chrześcijaństwa, kultury europejskiej, ważnych zjawisk i postaci naszego świata”. Ideą przyświecającą książce jest powtórzone za Simone Weil stwierdzenie, że twórczość nieprowadząca do Boga jest pozbawiona wartości. Kanały dystrybucji dzieła pozostają nieznane.